گوگل به‌منظور افزایش توانایی کروم‌بوک‌ها در رقابت با کامپیوترهای همیشه متصل، پشتیبانی از سیم کارت الکترونیکی و شبکه‌ی موبایل را به سیستم‌عامل کروم اضافه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دیجیتال ترندز، احتمال دارد که در آینده‌ای نزدیک کروم‌بوک‌های بیشتری برای بهره‌گیری از اتصال همیشگی به اینترنت به همراه مودم داخلی نسل چهارم موبایل (LTE) عرضه شوند. جدیدترین کد به‌کار رفته در سیستم‌عامل کروم فاش کرده که گوگل احتمالا به دنبال افزودن پشتیبانی از eSim یا سیم کارت الکترونیکی به سیستم‌عاملش است. همچنین بر اساس گزارش وب‌سایت 9to5Google، احتمال می‌رود گوگل به‌منظور ارائه‌ی اینترنت همراه در کروم‌بوک‌ها در آینده از «پروژه‌ی فای» خود بهره بگیرد.

وب‌سایت XDA Developers به تازگی از طریق یکی از کدهای به‌کاررفته در سیستم‌عامل گوگل به پروژه‌ای به نام «هرمس» پی برده است. بر اساس توضیحات این کد «هرمس اسم رمز پروژه‌ی افزودن پشتیبانی از سیم کارت الکترونیکی به سیستم‌عامل کروم است. هرمس مسئولیت تحول پیام‌ها بین دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های سیم کارت الکترونیکی و سرورهای اپراتور را از طریق دریافت پروفایل و همچنین یافتن اپراتورهای جدید بر عهده دارد.»

سیم کارت الکترونیکی همانند سیم کارت سنتی به‌کار رفته در گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها، دستگاه را به شبکه‌ی موبایل متصل می‌کند. با این حال، این نوع سیم کارت برخلاف نمونه‌ی سنتی کارتی فیزیکی نیست و امکان جداسازی آن از دستگاه نیز وجود ندارد. در عوض سیم‌کارت‌های الکترونیکی در واقع کارت‌های دیجیتالی هستند که درون دستگاه جاسازی شده‌اند. برای مثال، اپل به‌منظور ذخیره‌ی فضا در دستگاه پوشیدنی کوچکی همچون اپل واچ از سیم کارت الکترونیکی بهره گرفته است و گوگل نیز با این فناوری بیگانه نیست. در حال حاضر، این استاندارد از سوی گوشی‌های هوشمند پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال پشتیبانی می‌شود. مشتریان همچنین با سیم کارت الکترونیکی می‌توانند بدون نیاز به تعویض سیم کارت فیزیکی، سرویس‌ دهندگان اینترنت همراه خود را به راحتی تغییر دهند.

با توجه به برداشته شدن بیش از پیش مرز بین کروم‌بوک‌ها و تبلت‌های اندرویدی، افزودن پشتیبانی از سیم کارت الکترونیکی به سیستم‌عامل کروم اقدامی منطقی به‌نظر می‌آید. در گذشته، تبلت‌هایی که مجهز به شبکه‌ی موبایل بودند و می‌توانستند هنگام در دسترس نبودن اتصال وای‌فای، به آسانی به اینترنت همراه متصل شوند و اپلیکیشن‌ها را به‌روزرسانی کنند، نزد کاربران محبوبیت بالایی داشتند. اکنون بسیاری از کروم‌بوک‌های امروزی همچون پیکسل‌بوک گوگل با برخورداری از لولای ۳۶۰ درجه در فرم فکتوری تبدیل‌پذیر، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید و قابلیت‌های جوهر دیجیتال به همراه قلم لمسی می‌توانند به عنوان جانشینی برای تبلت‌های اندرویدی به‌کار گرفته شوند.

کروم‌بوک‌های نسل بعدی با پشتیبانی از سیم کارت الکترونیکی و ارائه‌ی اتصال همیشگی اینترنت می‌توانند به نحو بهتری به رقابت با کامپیوترهای همیشه متصل مایکروسافت بپردازند. پلتفرم کامپیوترهای همیشه متصل ویندوز ۱۰ آرم را روی پردازنده‌های ساخت کوالکام اجرا می‌کنند. علاوه بر مصرف انرژی پایین، مایکروسافت اتصال همیشگی شبکه‌ی نسل چهارم موبایل را به عنوان مزیتی قابل توجه برای کاربرانی که در حین سفر و دوری از اتصال وای‌فای نیازمند حفظ بهره‌وری خود هستند، تبلیغ می‌کند.

سرویس پروژه‌ی فای گوگل در حال حاضر بسته به عوامل مختلف امکان بهره‌گیری از شبکه‌ی موبایل اپراتورهای تی‌موبایل، اسپرینت و یواِس سلولر را دارد. مزیت پروژه‌ی فای در گوگل پیکسل این است که هنگام مسافرت‌های بین‌المللی می‌توانید از قابلیت رومینگ رایگان بهره‌مند شوید. با این حال، هنوز مشخص نیست که کروم‌بوک‌ها نیز از این مزیت برخوردار خواهند شد یا نه.


منبع خبر : زووم آی تی