گوگل به عنوان یکی از غول‌های اینترنتی با سیاست‌های اشتباه در قبال شبکه‌های اجتماعی نتوانست در این حوزه موفقیت چندانی را کسب کند، اما این موضوع باعث نشده تا غول جستجو از تلاش در این حوزه دست بکشد. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که گوگل در نظر دارد تا قابلیت‌هایی شبیه به شبکه‌های اجتماعی را به سرویس پر طرفدار یوتیوب اضافه کند.

یوتیوب

یوتیوب به عنوان بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو در پی آن است تا با نگاهی فراتر از ویدیو، طرفداران و تولیدکنندگان محتوای پر مخاطب خود را از مهاجرت به سرویس‌های رقیب باز دارد. در کنار رقابتی که بین سرویس‌هایی نظیر فیسبوک، اسنپ‌چت، توییتر با گوگل وجود دارد، غول جستجو در پی آن است تا با توسعه‌ی قابلیت جدیدی برای یوتیوب که BackStage نام دارد، امکان اشتراک‌گذاری تصاویر، رای‌گیری‌ها، لینک‌ و پست‌های متنی را در کنار ویدیوها برای مشترکان کانال‌های متعدد فراهم آورد.

انتظار می‌رود BackStage در اواخر سال جاری میلادی برای کاربران موبایل و دسکتاپ عرضه شود. البته این ویژگی ابتدا برای حساب‌های کاربری پر طرفدار یوتیوب با قابلیت‌های محدود فعال خواهد شد. همچون ویژگی تایم‌لاین فیسبوک یا پروفایل توییتر علاوه بر بک‌استیج میز در کنار تب‌های Home و Videos کانال‌های منتخب یوتیوب در ابتدای کار قرار خواهد گرفت. ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده در بک‌استیج، به ترتیب آخرین ویدیوی به اشتراک گذاشته شده نمایش داده شده و حتی در فید خبری مشترک کانال نیز به نمایش درخواهد آمد. با استفاده از این قابلیت در کنار اعلانیه‌های حاصل از اضافه شدن ویدیو به فید، شانس دیده شدن ویدیوها بسیار افزایش خواهد یافت.

ورای امکان اضافه کردن روش‌هایی جدیدی از اشتراک‌گذاری محتوا نظیر انتشار رای‌گیری یا متن به همراه ویدیو، بک‌استیج نوع جدیدی از اشتراک‌گذاری ویدیو را فراهم می‌آورد. با استفاده از بک‌استیج، تولید کنندگان محتوای ویدیویی در یوتیوب می‌توانند هم در قالب سنتی و هم با استفاه از بک‌استیج به اشتراک‌گذاری ویدیوهای خود بپردازند. یوتیوب امیدوار است با استفاه از بک‌استیج روش‌های جدیدی را برای برقراری ارتباط و تعامل دنبال‌کنندگان یک کانال با ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده ایجاد کند، بطوریکه کاربران می‌توانند با استفاده از متن، ویدیو، تصویر در کنار سایر روش‌های کامنت گذاری به اظهار نظر بپردازند.

به طور حتم سیاست‌گذاران گوگل در پی این نیستند که کاربران با وجود بک‌استیج و یوتیوب، سرویس‌های رقیب نظیر فیسبوک را رها کرده و به سمت این سرویس بیایند، بلکه امیدوارند تا کاربران زمان بیشتری را از طریق قابلیت جدیدی برقراری ارتباط دو طرفه با تولیدکنندگان ویدیو در این سرویس صرف کرده و در نتیجه پتانسیل درآمدزایی این سرویس را بیش از پیش افزایش دهد. یوتیوب با معرفی بک‌استیج می‌تواند تجربه‌ی جدیدی از تماشای ویدیو با چاشنی شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربرانش قرار دهد که قریب به یک میلیارد نفر است. ویدیو یکی از انواع پر طرفدار محتوا است که دو سرویس رقیب دیگر یعنی فیسبوک و توییتر نیز توجه ویژه‌ای به آن داشته و نحوه‌ی نمایش ویدیو را در سرویس‌های خود تغییر داده و درجه‌ی اهمیت آن را بالاتر می‌برند.