بر اساس شکایت جدیدی که اخیرا در دادگاه فدرال مطرح شده، ادعا می‌شود کیبوردهای «پروانه‌ای» به‌کارگرفته شده در مک‌بوک پرو و مک‌بوک‌های جدید اپل معیوب هستند. شاکیان این پرونده از دادگاه خواسته‌اند تا اپل را موظف به تعویض کیبوردهای معیوب بدون دریافت هیچ هزینه‌ای کند.

ضمنا در این شکایت از دادگاه فدرال خواسته شده که اپل مورد مجازات نقدی هم قرار بگیرد چراکه این شرکت با اینکه می‌دانسته این کیبوردهای «پروانه‌ای» معیوب و دارای ایرادهای ساختاری هستند اما همچنان از آنها در لپتاپ‌های جدید خود استفاده کرده است.

کیبورد پروانه‌ای که سوژه اصلی این شکایت است، سال 2015 توسط اپل معرفی شد و در سال 2016 در مک‌بوک پرو به‌کارگرفته شد. این کیبورد در ادامه در تمامی مک‌بوک‌های مدل 2016 به بعد استفاده شده است. نام پروانه هم در اصل از اجزای ساختار داخلی کلیدهای کیبورد برگرفته شده است. در مقابل، کیبوردهای قدیمی ساختار قیچی مانند داشتند که تفاوت آنها را می‌توانید در تصویر فوق مشاهده کنید

این نوع کیبورد فشار وارد شده بر کلیدها را به مقدار مساوی پخش می‌کند اما با این وجود در صورتی که یک ذره کوچک به داخل مکانیسم پروانه‌ای داخل کلیدها وارد شود، کلید به راحتی گیر می‌کند و مهم‌تر اینکه تعمیر آن هزینه‌بر خواهد بود.

در متن این شکایتنامه آمده: «بیش از هزاران کاربر این مشکل را تا به‌امروز تجربه کرده‌اند. زمانی که کیبورد پروانه‌ای مک‌بوک دچار مشکل شود، کلیدها گیر کرده و دیگر عمل نخواهند کرد.»

البته این شکایتنامه به صورت جمعی و عمومی مطرح نشده و فعلا 2 شاکی خصوصی دارد. این دو نفر از دادگاه خواسته‌اند تا این شکایتنامه را به‌عنوان طرح دعوای عمومی بررسی کند. این مسئله البته به تصمیم قاضی دادگاه و اینکه تعداد افراد کافی به این مشکل دچار شده باشند بستگی دارد. در ایران هم گزارشاتی را دریافت کرده‌ایم که برخی کاربران با کیبورد مک‌بوک‌های جدید به مشکل برخورده‌اند.

منبع : آی تی ایران